Recenze: Sněhová sestřička

14.02.2024

Asi každý ví, jak by měli vypadat ty nejlepší Vánoce. Jak by měli vonět? Co dobrého by mělo být k jídlu? Kde byste je chtěli strávit a především s kým? Jenže někdy nám život přinese do cesty nečekané překážky, které nám celou naši idylku převrátí vzhůru nohama. Jak si s tím poradí hlavní hrdina příběhu se dozvíme v knize Sněhová sestřička, kterou vydalo nakladatelství Host roku 2019.

Autorka publikace Maja Lunde nás provede dojemným vánočním příběhem, který nás chytne za srdce. Bude nám vyprávět o jedenáctiletém Juliánovi, který má na Štědrý den narozeniny a Vánoce si vždy skvěle užíval. Letošní rok by však tyto svátky nejraději vynechal. Má k tomu totiž své důvody. Na Štědry den bude u nich doma u stolu poprvé jedna židle prázdná. Jeho sestřička totiž zemřela. Naštěstí však Julián potká Hedviku, která mu pomůže znovu objevit naději a přivolat kouzlo Vánoc.

Velice si cením jakým způsobem spisovatelka zpracovala toto často tabuizované téma smrti a odchodu milovaného člověka. Vše je zde citlivě popsáno a osobně si myslím, že to může pomoci některým dětem, jenž po podobné ztrátě prožívají stejné pocity, trošku se otevřít a zjistit, že je to zcela normální. Navíc to poskytuje rodičům skvělou příležitost mluvit s dětmi i o takto těžkých tématech a vysvětlit jim, že i smrt je přirozenou součástí života. Stejně tak nás to může motivovat, abychom s láskou zavzpomínali společně s dětmi na naše zesnulé a představili jim tak jejich předky.

Naprosto unešená jsem byla z tvrdé vazby, jenž je nesmírně příjemná na dotek. Probouzí v nás pocit, že máme v rukou něco vzácného. Praktickým doplňkem je i látková záložka, která je součástí díla. Pozoruhodné je i důmyslné propracování titulu do 24 podobně dlouhých kapitol, které nám mohou sloužit také jako zajímavý adventní kalendář v čase před Vánocemi. Každá z pasáží má navíc otevřený konec, jenž nás vybízí k dalšímu čtení a touze dozvědět se víc.

Velkým plusem jsou i překrásné ilustrace, které vytvořila Lisa Aisato. Jejich kouzlo nás naprosto pohltí a vtáhne do děje nádherného příběhu. Osobně si myslím, že jsou naprosto skvělým doplňkem celé publikace, který nám pomůže snadno navodit potřebnou atmosféru.

Celkově se mi příběh velmi líbil. Byl dojemný, smutný, hřejivý i plný naděje. Doporučila bych ho všem dětem, které přišli o někoho blízkého i všem, kteří v sobě chtějí znovu objevit kouzlo Vánoc.

Děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního výtisku.