Recenze: Rok na venkově

06.03.2024

Jak vypadá život na statku Lístkových během jednotlivých ročních období? Jaká dobrodružství s sebou přinášejí jednotlivé měsíce a změny počasí? Co během celého roku dělají jednotliví členové rodiny, jaké mají během roku povinnosti a jak se daří jejich zvířatům? To vše a mnohem víc se dozvíme v knize Rok na venkově, kterou vydalo nakladatelství Host roku 2018.

Ilustrátorka Magdalena Kozieł-Nowaková nás barvitě provede celým rokem na venkově. Nejdříve nás seznámí s jednotlivými členy celé rodiny Lístkových a s jejími zvířaty. Poutavě nám odhalí zábavné zimní radovánky v podobě koulované, stavění sněhuláka i jízdy na saních. Společně s Lístkovými zasejeme na jaře semínka a postaráme se o stromy, v létě se zapotíme u senoseče, při žních a ochutnáme sladké jahody či třešně, na podzim sklidíme úrodu a užijeme si pouštění draka. Na závěr roku se budeme společně těšit na Vánoce a ukážeme si, jaké plodiny se během roku povedlo vypěstovat.

Nesmírně se mi líbilo, jak nás publikace doslova vybízí ke společnému "čtení" s dětmi. Obrázky nás lákají k vyprávění o nejrůznějších činnostech, zvycích, životě i příbězích, jenž můžeme na jednotlivých ilustracích pozorovat.

Velkým plusem je určitě i důmyslné sestavení obrázků, na kterých si mohou děti trénovat postřeh, slovní zásobu a procvičovat si fantazii při vymýšlení nejrůznějších příběhů. Titul nám může také skvěle pomoci při názorném vyprávění o mnohých tradičních zvycích kola roku, jenž jsou podané modernějším pojetím. Jediné co mi v díle maličko chybělo nebo jsem to neobjevila, byla zmínka o Velikonocích. Interaktivní obsah je však natolik bohatý a pestrý, že to hravě vynahradí.

Publikace je dle mého názoru tvořená modernějším stylem, který je barevný a veselý. Každá dvoustrana obsahuje poměrně velké množství obrázků s mnoha pozoruhodnými detaily, jenž je nesmírně zábavné objevovat. Jednotlivé postavy jsou zachyceny doslova v pohybu a tak nás poměrně snadno vtáhnou k sobě do děje. Hledání jednotlivých komponentů je velkou zábavou pro děti i pro jejich rodiče. Zjistit, co dělají jednotliví členové rodiny Lístkových či jejich zvířecí přátelé v jednotlivých měsících je mnohdy velice legrační.

Publikaci bych rozhodně doporučila všem menším dětem, kteří si s ní jistě užijí mnoho zábavy.

Děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního výtisku.