Recenze: Lidé a psi: Střet kultur - Revoluce v chápání vztahů mezi lidmi a psy

12.10.2018

Člověk a pes k sobě patří již od pradávna. Bok po boku spolu žijí po celá staletí a vzájemně si pomáhají. Podíváme-li se zblízka na jejich soužití zjistíme, že stále spousta lidí zapomíná na důležitý fakt, že lidé nejsou psi a psi nejsou lidé. Jsou to bystré šelmy, které je třeba brát vážně. Pomoci pochopit nám jejich myšlení může kniha Lidé a psi: Střed kultur - Revoluce v chápání vztahů mezi lidmi a psy, kterou vydalo Nakladatelství Plot.

Autorka publikace Jean Donaldsonová (spisovatelku můžete znát také z její dalších skvělých knih například Od sebe! Průvodce agrese psa vůči psovi) rozdělila knihu do šesti hlavních kapitol, které nás postupně seznámí s tím, jak pes uvažuje. Každá pasáž navíc zahrnuje několik podkapitol, jenž usnadňují čtenářům orientaci v textu. Titul je psán poměrně čtivým a odborným stylem. Jediné co mi v knize nepatrně chybělo, bylo zařazení podkapitol do obsahu titulu, které by zlepšilo celkové vyhledávání problematických pasáží textu.

Dílo obsahuje velké množství praktických a cenných informací. Spisovatelka zde poukazuje na hlavní problémy soužití člověka a jeho psa, jako je kupříkladu často chybný přístup lidí ke svým zvířatům jako " k sobě rovným" a nebo mnohokrát zažitý mýtus " psí pomsty" (například pes je sám doma a "naschvál" vám rozkouše nové ponožky, aby se vám pomstil). Velmi mě zaujal názor na dominanci a agresivitu psů, který je v dnešní době mnohokrát překrucovaný.

Ráda bych ocenila skvělé vysvětlení vrozeného psího chovaní a zdůraznění mnohdy opomíjené skutečnosti, že psi jsou sociálními predátory. Z osobní zkušenosti chci určitě vyzdvihnout velké množství naprosto skvělých her, které pomáhají rozvíjet vašeho psa a navíc vám pomohou se spoustou problémů.

Moc se mi líbila i tabulka, ve které autorka názorně ukazuje, jak rozdílně vnímají lidé a psi některé předměty (pes vidí boty jako perfektní hračku na žvýkání).

Jako velké plus rozhodně vidím kapitolu zaměřenou na problémové chování, jeho pochopení a následnou nápravu. Myslím si, že toto téma je jedním z nejdůležitějších z celé knihy. Za povšimnutí rozhodně stojí i pasáž, ve které autorka vysvětluje, jak se psi učí. Nakonec dává svým čtenářům rady, jak přirozeně vycvičit psa "od školky až po vysokou". Všechny cviky jsou popsány velice jednoduše a účinně.

Senzačním doplňkem celé publikace jsou zdařilé fotografie, o které se postaral Pavel Jeřábek a archiv Nakladatelství Plot.

Ráda bych také vyzdvihla autorčin zápal a nadšení pro danou věc. Je naprosto úžasné s jakým pochopením se vcítila do psího chápání lidského světa.

Knihu bych určitě doporučila všem milovníkům psů, kterým není lhostejný jejich vztah s jejich čtyřnohým svěřencem. Osobně si myslím, že by toto dílo nemělo chybět v knihovně žádného začínajícího ani zkušeného pejskaře.