Recenze: Etiketa domácí

19.04.2024

Návod na lepší život doma i s přáteli

Etiketa poskytuje příležitost chovat se k sobě s úctou, respektem i vlídností. Učí nás určité zdvořilosti a poskytuje nám určitý pocit útulnosti a čistoty. Jak si ji však osvojit, abychom si ji mohli svobodně užívat a nezažívali trapné chvilky rozpaků? Právě s tím nám může skvěle poradit kniha Etiketa domácí, kterou vydalo nakladatelství Backstage Books roku 2021.

Autor publikace Daniel Šmíd své dílo prakticky rozdělil do sedmnácti hlavních kapitol, v nichž nás postupně seznámí se základy správného chování, které využijete doma i s přáteli. Společně se podíváme na náš dům, který si projdeme detailně od sklepa až po půdu, zaměříme se na obyvatele domu a naučíme, jak působit na naše nejbližší okolí. Dále si budeme povídat o etiketě při nakupování, na cestách, na návštěvě u přátel, na procházce nebo při čase stráveném s rodinou.

Publikace je psaná čtivým a poutavým stylem, který nás neustále nabádá, dozvědět se něco nového. Přestože během čtení určitě zjistíte, kolika chyb se dnes a denně ve svém běžném chování dopouštíte, titul vás jemně nasměruje správným směrem a perfektně vás motivuje k postupnému zlepšení. Hned na první pohled vás jistě zaujme velice zajímavá obálka díla, která je i nesmírně příjemná na dotek a celkově v nás probouzí pocit výjimečnosti a klidu. Velice praktická je i látková záložka, jenž je součástí titulu.

Osobně se mi nesmírně líbila část věnovaná dětem, která nám připomíná, že se děti učí především nápodobou od nás už od útlého věku. Dle mého názoru je tato část v dnešní době velice důležitá a mnoho lidí by si ji mělo pozorně přečíst, obzvlášť v okamžiku, kdy si stěžují na zkaženou mladou generaci nebo naopak k dětem přistupují bez vzájemného respektu. Moc se mi líbila věta, jenž autor uvádí na straně 92: "Abyste měli zdvořilé děti, je nutné být zdvořilými rodiči". Vyzdvihnout si určitě zaslouží i několik prima her, které nám báječně pomohou začlenit etiketu do našeho běžného života.

Velkým plusem je určitě i zaměření se na poměrně běžné situace, jenž nás v životě potkávají. Dozvíme se tak hodnotné informace o komunikaci v rodinách, o stolování, o správném chování na návštěvách, při oslavě Vánoc, svateb, při návštěvě restaurace, divadla, nemocnice nebo i při účasti na smutečním obřadu. Titul se tak pro nás stává perfektním pomocníkem, ke kterému se budeme rádi vracet.

Publikace je doslova napěchovaná velkým množství rad a cenných informací, které nám mohou v mnoha situacích skvěle pomoci. Osobně jsem z ní naprosto nadšená a častokrát v ní ráda hledám nové a nové poznatky. Přestože se nám někdy může zdát, že nás pravidla etikety spíše svazují, jejich znalost nám přináší příjemný pocit harmonie a klidu. Navíc tím můžeme dát hezky najevo sobě i svým blízkým, jak moc nám na nich záleží, jak moc si jich vážíme a jakou úctu k nim chováme.

Knihu bych doporučila všem lidem, kteří chtějí do svého života vnést trošku klidu, harmonie, noblesy a úcty ať už k sobě samotným nebo i ke svému okolí.

Děkuji KNIHCENTRUM.CZ za poskytnutí recenzního výtisku.