Recenze e-knihy: Legendy Camelotu

18.07.2018

"Zemi poznáte podle krále a krále podle království..."

Zajímají vás dávné báje a pověsti? Rádi byste se dozvěděli, jak to kdysi dávno bylo s legendárním králem Artušem a rytíři Kulatého stolu? Zajímáte se o magii a chcete se dozvědět víc o Merlinovi a Morganě? Pak je kniha Legendy Camelotu pro vás tou pravou. Publikaci vydalo nakladatelství Šuplík roku 2016.

Autor knihy Filip Jahoda Jahyron převyprávěl známý příběh po svém. V díle najdeme historicky známá fakta i zcela fiktivní skutečnosti, které dělají děj originálním a zajímavým. Můžeme se tak nechat unášet na vlnách fantazie i se dozvědět zajímavé informace, o které se spisovatel opírá.

Publikace je rozdělena na tři části - konkrétně na tři na sobě nezávislé legendy. První z nich vypráví pověst o Tristanovi a Isoldě. Vše začalo na hradě Camelot, kde král Artuš pořádal velkolepý rytířský turnaj, ve kterém zvítězil po namáhavém boji sir Tristan. Zasloužil si tak čest, stát se rytířem Kulatého stolu. Zanedlouho dokonce zachránil králi život a tím si získal jeho důvěru. Všichni si ho velmi oblíbili a spřátelili se s ním. Vše probíhalo téměř idylicky, až do jednoho dne, kdy byl král unesen a sir Tristan nebyl nikde k nalezení...

Druhá historka nám poví o Mordredovi, který si díky zaslepené mysli a touze po pomstě zvolil špatnou cestu svého osudu. Dozvíme se také o důvodech, které přivedli Morganu le Fay na stranu zla, o Merlinově životě či původu kouzelného meče krále Artuše.

Závěrečná část nás zavede do sousedního království Camelotu - do království Kermar. Tam vládl krutý a chamtivý král Igran. Celé panství sužoval hladomor. Mezitím žila v jedné chudé vesničce rodina, která si velmi přála mít děti. Bohužel se jim to nedařilo. Až jednoho dne za nimi přišla čarodějnice Euitshan a obdařila je dvěma krásnými chlapci. Jednoho si čarodějnice odnesla s sebou a Jahyho nechala s rodiči. Jahy měl naplnit svůj osud a zachránit království, to zda se mu to podařilo, už zjistěte sami.

V průběhu celé publikace postupně vystupují známé postavy, jako je například: král Artuš, Merlin, Artušova žena Guinevere, Morgana, rytíři Kulatého stolu (sir Percival, sir Lancelot...) a další. Všechny tři příběhy vždy nějak spojuje král Artuš a hrad Camelot, kde se odehrává alespoň malá část děje.

Publikace je psána čtivým a uvolněným stylem. Vyprávění je poutavé a dokáže vtáhnout čtenáře do děje. Sám autor se ujal role vypravěče a celým dílem nás provází. V některých částech dokonce čtenáře oslovuje a promlouvá k němu, což působí dojmem, že nám celý příběh odkrývá někdo blízký. Titul je psán v er-formě v přítomném čase.

"Najednou Artuš slyšel prasknutí větví a pohyb kolem sebe.

"To jsi ty, Tristane?"

Tristan to ovšem nebyl. Před Artušem se objevila příšera mnohem větší než medvěd a žhnuly jí oči. Artuš na nic nečekal a vytáhl meč z pochvy. Bestie ale byla mnohem silnější a silným úderem velkou tlapou odhodila Artuše metr od místa, kde stál. To bylo velmi zlé. Artuš na lopatkách a jeho meč přistál na druhé straně. Snaží se vstát a bestie jen přihlíží, jako by schválně čekala, až se postaví a mohla ho zase udeřit. Obyčejný medvěd to nebyl, ten by jen tak nepostával, ale hned by neozbrojeného Artuše rozcupoval na kusy..."

Jediné co na mě působilo poněkud zmateně byly časté změny časů v ději. Někdy mi chvilku trvalo, něž jsem se plně zorientovala a uvědomila si, zda jsem v minulosti či současnosti. Z knihy je také dobře patrné, že se jedná o spisovatelovu prvotinu. Jako negativní vnímám neúplné propracování děje. Navíc by v knize mohlo být i více dialogů i dějové gradace.

Ráda bych také ocenila různá ponaučení, která z děje vyplývají. Například, že každý čin má své následky a to jak pozitivní, tak i negativní.

Obálku knihy umělecky ji ztvárnila Iveta Zmeškalová. V jejím středu nalezneme samotného rytíře Artuše, na pravé straně kouzelníka Merlina a na levé čarodějnici Morganu. Na pozadí je zobrazen veliký červený drak, který na trojici dohlíží. Celé ztvárnění mi připomíná kresbu pastelkami a je velmi příjemné na pohled. Dle mého názoru ilustrace skvěle doplňuje atmosféru celé publikace a navozuje pocit odpočinku.

Knihu bych doporučila všem milovníkům fantasy příběhů, legend i odpočinkového čtení.