Recenze: Zahrada žije - zahradničíme s dětmi

18.07.2018

V dnešní uspěchané době mnoho lidí stále více zapomíná na fakt, že jsme součástí přírody. V dřívějších dobách hrálo spojení s ní důležitou a nepostradatelnou roli. Lidé na ni byli doslova závislí. Pěstovali si své vlastní potraviny, řídili se ročními cykli a vážili si světa kolem sebe. Současné moderní prostředky nám ne jen pomáhají a usnadňují život, ale zároveň nás od našich kořenu dokonale izolují. Kniha Zahrada žije - zahradničíme s dětmi nám ukáže, jak se k nim můžeme opět vrátit. Publikaci vydalo nakladatelství Smart Press roku 2018.

Autorka Anita Blahušová, kterou můžete znát z její předchozí, úspěšné knihy Zahrádka v květináči - pro váš balkon i okenní parapet, vás postupně provede základy zahradničení a pěstování, seznámí vás i vaše děti s nejrůznějšími živými tvory, které na zahradě můžete potkat a navíc vás inspiruje jednotlivými projekty, které jsou vhodné i pro malé zahradníky.

Spisovatelka zde skvěle radí, jak založit zahrádku, záhony, kompost a mnoho dalšího. Podrobně čtenáře seznámí s půdou, rostlinami i s první pomocí při malých nehodách. Velmi se mi líbily praktické rady pro začínající zahrádkáře, které vám usnadní práci a pomohou vám dokonce ušetřit i nějaké peníze.

Publikace je rozdělena do šesti všestranných kapitol, ve kterých nás Anita Blahušová postupně seznámí s přírodou, pěstováním a detailně nás provede celým rokem. Velkým plusem je určitě jednoduché a uspořádané rozdělení jednotlivých kapitol. Díky němu má čtenář možnost, vrátit se k tomu, co právě potřebuje.

Ráda bych také ocenila kapitoly jednotlivých měsíců, ve kterých se dozvíme, co v daný čas máme na zahradě dělat. Každá z těchto kapitolek je uvedena několika pranostikami, které nám mohou názorně ukázat, dlouholeté zkušenosti našich předků s přírodou.

Velice mě zaujalo poměrně velké množství plánů a nápadů na celý rok, které můžeme provádět sami nebo i s pomocí našich dětí. Nejvíce mě osobně nadchlo tvoření záhonků s jedlými květy, vyvýšených záhonů či výroba kokedamů. Vše je zde pečlivě a jednoduše popsáno a s troškou šikovnosti to určitě zvládne opravdu každý. Autorka k návodům většinou připojuje i informace, jak dlouho výrobek zhruba vydrží a popisuje i několik rad, jak se o něj postarat, aby nám dělal radost co nejdéle. Z jejího přístupu je patrné, že má všechny plány (popsané v knize) vyzkoušené a je s nimi maximálně spokojená. Z osobní zkušenosti se mi nejvíce osvědčili projekty jako je například zahrádka z netřesků, smíšené zeleninové záhonky, zahrádka pro obry nebo žížalí kompostér.

Celé dílo doplňují nejrůznější typy, které nás nabádají, jak do zahradničení zapojit zábavnou formou také děti. Pomocí hry je můžeme učit hezkému vztahu k přírodě, principům přírodní zákonitosti, rytmu měnících se ročních období a navíc s nimi trávit více společného času na čerstvém vzduchu. Zažijeme spolu s nimi úžasné dobrodružství zasetí semínek, vývinu rostlin, hojnosti sklizně, sbírání osiva na další sezonu nebo pozorování zvířecích stop v zimním období. Z vypěstované úrody si pak navíc můžeme společně uvařit jednoduché a chutné jídlo, při kterém na sebe budou děti náležitě hrdé. Kniha je tedy určena dětem i všem jejich průvodcům, jako jsou například rodiče, prarodiče nebo pedagogové.

Spisovatelka v publikaci často doporučuje rodičům, aby dětem dopřáli speciální místo na zahradě, kde si budou moci založit jejich vlastní záhonek či zasadit pár rostlinek do květináče dle jejich vlastního výběru. Také zde radí, jak vybrat vhodné rostliny, které děti něčím zaujmou. Dále doporučuje, aby dospělí dětem do jejich zahradničení příliš nezasahovali a radovali se spolu s nimi při jakémkoli úspěchu. Zdůrazňuje také důležitost zábavy, radosti i jednoduchosti při jejich práci.

Určitě bych chtěla také vyzdvihnout i velké množství zajímavých informací k daným tématům a mnoho úžasných návodů, jak využít dary přírody a zpracovat je (např. bezový sirup). Dále jsou zde uvedeny postupy k přípravě domácí kosmetiky, výrobě strašáků, hmyzích domečků i pletení pomlázky, které určitě udělají radost jak dětem tak i dospělým.

Za povšimnutí určitě stojí i spousta nádherných fotografií a ilustrací, které čtenáře provázejí. Jejich autory jsou Anita Blahušová a Lucie Hlaváčová. Zapomenout bychom neměli ani na působivou obálku díla, kterou vytvořila Kateřina Kamenická.

Knihu bych určitě doporučila všem začínající i pokročilým zahrádkářů, milovníkům přírody a především všem dětem. Publikaci dávám 100%.

Titul si můžete zakoupit zde.