Recenze: Knihy o rodinných tradicích

09.03.2021

Tradinář + Náš tradinář - Kronika

V dřívějších dobách prožívali lidé celý rok poněkud odlišným způsobem než my v moderním světě. Pro naše předky byl celý rok posvátný a jednotlivé přírodní cykly si právem zasluhovaly oslavu. Stejně tak nejrůznější obyčeje je udržovaly v blízkém kontaktu s přírodou a prohlubovaly jejich vzájemný vztah. V dnešní uspěchané době jsme na mnohé z nich již pozapomněly. Nyní však nastává ten správný okamžik, kdy je ten nejvyšší čas. abychom si na ně znovu vzpomněli a naučili se radovat ze zázraků, jež většina považuje za naprostou samozřejmost. Skvělým pomocníkem nám v tom může být kniha Tradinář - Rodinný a tvořivý rok plný oslav a rituálů. Titul vydalo nakladatelství Smart Press roku 2019.

Autorky publikace Monika Kindlová a Martina Boledovičová postupně provedou své čtenáře celým rokem. Názorně nám představí nejrůznější zvyky, svátky i obyčeje typické pro jednotlivé roční období, seznámí nás s mnoha zajímavými tradicemi, vysvětlí nám jejich význam, naučí nás, jak se znovu vrátit zpět k naším kořenům a plně si vychutnávat koloběh celého roku. Vše je navíc doplněno jednoduchými návody na nejrůznější tematické tvoření, jenž můžete provádět i s dětmi.

Zajímavostí je, že kniha získala právem ocenění Český bestseller 2019 v kategorii Cena čtenářů.

Hned na první pohled je publikace velmi příjemná a já osobně jsem se do ní okamžitě zamilovala. Titul tvoří dvanáct hlavních částí podle jednotlivých měsíců, které jsou poté děleny na menší podkapitoly dle jednotlivých tradic. Celé uspořádání je velice přehledné a praktické. Čtenář se tak v díle může snadno orientovat a lehce si najít potřebné téma. Nesmírně užitečná je i tabulka s termíny pohyblivých svátků.

Pomyslnou třešničkou na dortu jsou i dvě různé varianty obálky, z nichž si můžeme vybrat nám tu milejší. Obě jsou však naprosto okouzlující.

Osobně si této publikace velmi cením a jsem nesmírně ráda, že vznikla. Dle mého názoru je dodržování tradic, zvyků i obyčejů velmi důležitou součástí naší kultury a je veliká škoda, že na některé z nich už pozapomínáme.

Nesmírně mě zaujaly nejrůznější návody na mnohé tvoření i recepty na tradiční sezónní dobroty. Všechny jsou hezky a jednoduše popsány a skvělé je, že do tvoření můžete zapojit i děti. Velkou oblibu si u mě získaly například pouťové koláče, které jsem musela hned vyzkoušet i právě aktuální výroba velikonočních dekorací.

Naprosto perfektní je i provázání s druhým dílem titulu Náš tradinář - Kronika rodinných tradic, svátků a radostí, jenž je nádherným interaktivním doplňkem publikace. Knihu vydalo nakladatelství Smart Press roku 2020. Velmi se mi líbí, že je to zcela individuální dílo, které si píše čtenář sám. Je to úžasný prostor pro zaznamenání všech rodinných tradic, rituálů, receptů, významných dnů, zážitků a mnoho dalších událostí v naší rodině. Celá publikace je (stejně tak jako její první díl) rozdělena do dvanácti částí zastupující jednotlivé měsíce. Díky této knize si užijete vaše rodinné zvyky na maximum.

Dle mého názoru nám poskytují obě publikace perfektní příležitost navrátit se k naším kořenům i jednotlivým přírodním cyklům a obnovit prastaré rituály i svátky, jenž naši předci slavili. Užijeme si tak mnoho krásných a někdy i magických chvil spolu se svými nejbližšími.

Obě publikace bych doporučila všem lidem, jenž se zajímají o prastaré zvyky a naprosto všem rodinám s dětmi.

Děkuji nakladatelství Smart Press za poskytnutí obou recenzních titulů.

Knihu Tradinář - Rodinný a tvořivý rok plný oslav a rituálů můžete zakoupit ZDE.