Recenze: Poznejte stromy podle listů

11.05.2018

Stromy jsou od pradávna našimi majestátními průvodci. V našich životech hrají doslova nepostradatelnou roli. Krásně dotvářejí okolní krajinu, pomáhají nám čistit vzduch a tiše pozorují různé události našich všedních dnů. Rozpoznat listnatý strom od jehličnatého většinou těžké není, ale dokážete poznat jednotlivé druhy mezi sebou? Kniha Poznejte stromy podle listů vás to skvěle naučí. O její vydání se zasloužilo nakladatelství Grada v roce 2018.

Autorkou publikace je Meike Bosch, která se původně vyučila jako truhlářka. Své vzdělání si později rozšířila studiem biologie se zaměřením na botaniku. Stromy se pro ni staly důležitou a neodmyslitelnou součástí jejího života. Spisovatelka se snaží své znalosti předávat ostatním pomocí vzdělávacích programů pro dospělé i organizováním naučných prohlídek parků či botanických zahrad.

Styl autorčina psaní je velice poutavý a věcný. Meike zde praktický a reálně popisuje celkový vzhled každého stromu, listu, kůry, květů i jeho plodů. Dále se snaží zmínit charakteristické vlastnosti každého konkrétního druhu, jako je například jeho původ, stanoviště růstu či výška, které se dorůstá. Díky přesným popisům je kniha vhodná i pro úplné začátečníky, kteří se rozhodli začít poznávat svět kolem sebe.

Publikace je uvedena stručným a zajímavým textem, který čtenáře v krátkosti seznámí s nejdůležitějšími informacemi týkajících se těchto mocných velikánů.

Vyzdvihnout bych určitě chtěla překrásné fotografie listů v životní velikosti, které skvěle doplňují obsah tohoto díla. Jejich tvůrcem je Frank Hecker. Tyto snímky slouží jako perfektní pomůcka při poznávání listu stromu, který chcete určit. List stačí pouze změřit podle měřítka, které se nachází na záložce knihy a poté podle tvaru určit, ze kterého stromu pochází.

Jednotlivé druhy stromů jsou v knize přehledně rozmístěny podle velikosti listů. Autorka je tak dělí do čtyř kategorií: na listy menší než 10 cm, středně velké o velikosti 10 až 15 cm, na větší než 15 cm a jehličnaté.

Za povšimnutí určitě stojí i sto barevných kreseb celkových vzhledů stromů, které společně zhotovily Pascalis Dougalis, Marianne Golte-Bechtle, Sigrid Haag a Roland Spohn.

Velice mě oslovila i obálka knihy, která mě zaujala svou jednoduchostí a jemností. Autorem fotografií publikovaných na obálce je opět Frank Hecker.

Dále bych také chtěla ocenit přední i zadní prodlouženou obálku knihy, na které jsou vyobrazeny výrazné plody listnatých stromů a šišky nejznámějších jehličnanů.

V publikaci je popsáno 64 listnatých i jehličnatých stromů, které můžete běžně potkat třeba na procházce v přírodě či parku. Kniha tak perfektně splňuje očekávání, které čtenář získává z jejího názvu. Proto bych ji doporučila všem milovníkům přírody, jako užitečného a praktického rádce.