Recenze: Obři, trpaslíci, vodníci a skryté poklady

12.08.2018

Každé místo má svou tajemnou historii. Ta je plná nejrůznějších příběhů, pověstí a bájí. Některé jsou zábavné, jiné hrůzostrašné a dalším je těžké uvěřit. Jedno mají společné, všechny si vyprávějí lidé z generace na generaci po mnoho let. Máte-li rádi tajemství, záhady či nadpřirozeno určitě sáhněte po knize Obři, trpaslíci, vodníci a skryté poklady, kterou vydalo nakladatelství Alpress roku 2017. Publikace je součástí série Nejkrásnější pověsti a řadí se do edice Klokan.

Autor knihy David Růžička sbírá pověsti více než 30 let. Do této publikace pečlivě vybral 51 nejlepších příběhů. Ty na sebe vzájemně nenavazují a umožňují nám je číst v libovolném pořadí. Historky pocházejí z různých koutů naší republiky. Vyprávějí nám báje o ukrytých pokladech ve skalách, nadpřirozených bytostech či záhadných stavbách. Ukazují nám tak známá místa v jiném světle.

Titul je přehledně rozdělen do krátkých kapitolek, což nám umožňuje snadnou orientaci v díle i možnost kdykoli se k oblíbenému vyprávění vrátit. Každá legenda se pojí s dobře známou lokalitou České republiky, která je uvedena vždy na začátku každé části a její obsah je vždy velmi poutavý.

Autor nám odhaluje známé i pozapomenuté příběhy jednotlivých krajů, které ztvárnil velmi čtivým stylem. Dále zde používá hovorovou češtinu, která dodává jednotlivým historkám osobité kouzlo a autentičnost. Ráda bych ocenila některé velmi známé legendy, které mám velmi ráda. Jsou to například pověsti z Prahy O tajemném pražském Maharalovi, golemovi i Staronové synagoze či zvěst ze Sušicka O princezně se zlatou hvězdou na čele a kašovické tvrzi, které se staly i podklady pro známé pohádky.

Ten kdo by hledal v publikaci pouze pohádky pro děti, bude nejspíše zklamaný. Dílo obsahuje kromě nadpřirozených bytostí a jevů i některá vyprávění čistě lidských osudů. Ty sice nemají vždy šťastné konce, ale můžeme v nich najít cenné ponaučení.

Osobně bych knihu doporučila všem milovníkům tajemství a záhad. Myslím si, že je velmi hezké dozvědět se něco navíc o nejrůznějších místech, které známe a máme rádi. Velmi se mi líbí spisovatelův záměr představit lidem skoro zapomenuté příběhy a velmi se těším na případné pokračování knihy.

Děkuji nakladatelství Alpress za poskytnutí recenzního výtisku.

Knihu můžete zakoupit zde.