Recenze: Klidný Buddha na dobrou noc

14.09.2021

Příběhy moudrosti, soucitu a bdělé pozornosti, které inspirují a obohatí vás i vaše děti

Je zcela přirozené, že každý správný rodič chce předat svým dětem do života jen to nejlepší. Právě s tím vám může skvěle pomoci kniha Klidný Buddha na dobrou noc, která vám představí několik krásných pohádkových příběhu, u nichž se můžeme ne jen pobavit, ale i poučit a inspirovat se jimi. Publikaci vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE roku 2018.

Autor Dharmachari Nagaraja nás spolu s našimi dětmi provede tajuplným světem bdělé pozornosti a meditace. Vysvětlí nám, v čem spočívá Buddhovo učení, co je to bdělá pozornost a navíc nás naučí i kouzlu meditace. Dále nám představí osmnáct pozoruhodných příběhů, které nám (na pozadí pohádek) ukáží starodávnou buddhistickou moudrost v praxi a příjemně nás zahřejí u srdce.

Pokud je pro vás buddhismus prozatím velkou neznámou či nepatříte mezi jeho vyznavače, nemusíte se bát, že se vám titul nebude líbit. Dílo nás v žádném případě nenabádá k vyznávání určitého náboženství, ale pouze se nás snaží inspirovat, jak s pomocí porozumění, soucitu a bdělé pozornosti řešit naše každodenní problémy. Velmi se mi líbí, že se v pohádkách mohou malí čtenáři inspirovat tématy, jenž je právě trápí, ať už se jedná o změnu školy, žárlivost či umění dělit se s ostatními.

Ocenila jsem i dva milé průvodce, kteří nás celou publikací provázejí. Usměvavý Hotei nám na konci každého příběhu shrne moudrost, jenž se v příběhu ukrývá. Stejně laskavým společníkem při četbě je i autorův pejsek Archie, jenž se schovává v každé ilustraci a najít ho, je někdy opravdová výzva. Jeho hledání se však pro nás může stát perfektní zábavou.

Velkým plusem jsou i tři příjemné meditace, jenž nám mohou pomoci lépe vnímat přítomný okamžik a vědomě propojit tělo a mysl.

Naprostou třešničkou na dortu je i CD čtených pohádek v podání Nadi Konvalinkové. Její příjemný hlas skvěle vtáhne děti do děje, uklidní je a podpoří jejich představivost.

Osobně jsem velice ocenila, jak nás titul přímo vybízí ke společné činnosti s dětmi, ať už při vědomé meditaci, hledání Archieho či při čtení samotných pohádek. Všechny příběhy děti perfektně připraví na spaní, rozptýlí jejich starosti, inspirují je a obohatí je o mnohá životní ponaučení.

Knihu bych rozhodně doporučila všem dětem i dospělým bez ohledu na věk. Myslím si, že si v ní každý najde to své.

Děkuji nakladatelství Synergie Publishing SE za poskytnutí recenzního výtisku.