Recenze: Audiokniha Nekonečný příběh

05.03.2018

Přemýšleli jste někdy, jaké by to bylo žít ve světě fantazie? Ve světě kde je možné úplně všechno, kde žijí nejrůznější tvorové a kde se dějí někdy až magické věci? Kdo z nás by se nechtěl do takové říše alespoň na malou chvilku podívat. Nyní máte možnost. Můžete se vydat společně se Bastiánem Balthazarem Buxem na dobrodružnou výpravu do země Fantázie.

Hlavním hrdinou je trochu obézní a nesmělý chlapec Sebastian. Ten se jednoho dne snaží utéct svým spolužákům, kteří ho šikanují a schová se v nedalekém knihkupectví pana Koreandra. Tam ho nesmírně zaujme jedna kniha, která ho doslova přitahuje. Sebastian ji nemůže odolat a knihu ukradne. Ukryje se s ní na školní půdě a s chutí se začte do záhadné knihy. V knize se dozví o největším problému, který trápí obyvatele říše Fantazie. Celá říše totiž upadá do Nicoty a její vládkyně Dětská císařovna je nemocná. Vyšle tedy mladého bojovníka Átreje na Velké hledání, aby našel lék na její nemoc. Během svého putování zažívá Átrej různá dobrodružství a potkává se s mnoha záhadnými obyvateli celé říše, například s kamenožroutem, obří želvou Morlor nebo šťastným drakem Falkem. Sebastian si během své četby začne pomalu chápat, že je svět Fantazie propojen s jeho světem. Ve druhé části knihy se Sebastian dostane do Fantazie a uvědomuje si, že jedině on může zachránit Dětskou císařovnu.

Nekonečný příběh prvně spatřil světlo světa roku 1979, kdy ho poprvé vydal německý spisovatel Michael Ende. Tato kniha se stala jednou z nejslavnějších autorových knih a dodnes je považována za klasiku mezi německými knihami. O pět let později byl na její motivy natočen nejdražší německý film v dosavadní historii a jeho pokračování. Michael Ende, ale zásadně nesouhlasil se způsobem jakým byl film natočen. Podle něj prý film zcela nevystihl to, co chtěl Ende říct knihou.

Nejnovější verze tohoto fantasy románu vyšla v letošním roce v podobě audioknihy, kterou skvěle namluvil Jan Vlasák. Tento český herec se nyní hojně věnuje dabingu a práci v rozhlase. Namluvil již několik audioknih, jako je například Muž jménem Ove či Pohádky k neuvěření. Jan Vlasák během celé nahrávky mistrně mění hlasy jednotlivých postav a jeho hlas vás doslova vtáhne do děje. Svým hlasovým projevem perfektně odděluje neustále propojený svět Fantazie a reality. Tato skutečnost je v tištěné verzi knihy oddělena pomocí barvy písma.

Audioknihu vydalo nakladatelství OneHotBook a její režie se ujal Michal Bureš. Délka celé nahrávky dosahuje 14 hodin a 53 minut. Přebal audioknihy originálně ilustroval český výtvarník Přemek Ponáhlý. Jeho ilustrace skvěle vystihuje děj příběhu. Jednotlivé kapitoly jsou odděleny příjemným hudebním předělem. Hudební doprovod se, stejně jako samotný příběh, dělí do dvou hlavních poloh. V první podbarvuje vyprávění z lidského světa pomocí běžných akustických nástrojů. Druhá poloha naopak dokresluje dobrodružství z říše Fantazie.

Nekonečný příběh je určen především dětem ve věku 6-12 let. Podle mého názoru si v tomto příběhu přijdou na své všechny věkové kategorie. Sám autor o svých dílech často říkal, že jsou určeny pro děti od 8 do 80 let.

Audioknihu bych určitě doporučila všem dětem i dospělým, kteří chtějí potěšit své vnitřní dítě v sobě. A také všem, kteří chtějí znovu uvěřit v nekonečné možnosti, objevit kouzlo léčivé představivosti a odpočnout si od každodenních starostí. Celé vyprávění je velice oddechové a určitě poslouží i jako relaxace.

Audioknihu můžete zakoupit zde.